Nah-jah-gahr-rah and the Toronto Blue Jays - Reisverslag uit Toronto, Canada van Lars Hamers - WaarBenJij.nu Nah-jah-gahr-rah and the Toronto Blue Jays - Reisverslag uit Toronto, Canada van Lars Hamers - WaarBenJij.nu

Nah-jah-gahr-rah and the Toronto Blue Jays

Blijf op de hoogte en volg Lars

03 September 2015 | Canada, Toronto

Beste lezers,

Afgelopen week was de eerste week dat ik aan de slag mocht als visiting scholar aan de Rotman School of Management (University of Toronto). De voornaamste reden dat ik al voor het begin van het reguliere Fall semester, dat volgende week pas begint, naar Canada vertrok, was dat ik was uitgenodigd voor een conferentie die afgelopen week plaatsvond. Aangezien de Rotman School of Management een grote reputatie heeft binnen mijn vakgebied, kon de conferentie rekenen op de komst van een aantal vooraanstaande onderzoekers. Uiteraard is een bijkomend voordeel van zulke conferenties dat de diners de reputatie van de faculteit ‘moeten’ uitstralen. Zo hadden we op woensdagavond een diner bij Sassafraz, een modern restaurant in een trendy wijk van Toronto waar ze de gewoonte hadden om wijnglazen bij te vullen zonder dat je er om vroeg of hoefde te vragen. Maar goed, ik zal jullie niet al te veel ‘lastig vallen’ met mijn dagelijkse bezigheden op kantoor; ik schreef namelijk ook geen reisblog over mijn fietstochtjes naar het werk in Maastricht, die sowieso niet meer mogelijk zouden zijn nu mijn fiets gestolen is…

Dat brengt me, kortom, al bij het weekend. Nadat ik zaterdagochtend een stukje was gaan rennen met Melissa, een van de dochters van het gezin waar ik verblijf, besloot ik ’s middags een kijkje te gaan nemen bij het Buskerfest, een uit de kluiten gewassen straatfeest in een van de drukste straten van Toronto. Dat bleek echter complete tijdverspilling: dieptepunt was een artiest die probeerde een beatbox plaat op te nemen met kinderen die onder luid applaus alleen maar “Buskerfest” in een microfoon riepen (ochjah, als die kinderen het maar leuk vonden). Vervolgens bracht ik korte bezoekjes aan de St Lawrence Market, een grote versmarkt die net sloot toen ik arriveerde, en het Distillery District, een ouder gedeelte van de stad met kunstgallerieën en eet- en drinkgelegenheden, zoals de naam van dit district waarschijnlijk al doet vermoeden. ’s Avonds ben ik nog met Kathy, een Zwitsers meisje dat ook in het huis verblijft, de stad ingegaan. Niet lang… want de volgende dag stonden de Niagara watervallen op het programma!

Zondagochtend werd ik bij het huis opgepikt door een busje dat mij naar de locatie bracht waar de tourbus zou vertrekken. Het had me de hele week al moeite gekost om zonder te stotteren kenbaar te maken dat ik de Niagara watervallen zou bezoeken. In tegenstelling tot mijn uitspraak van de naam van deze watervallen (i.e., “Nie-aa-gaa-raa”), spreken de Canadezen het uit als “Nah-jah-gahr-rah” (zie ook de titel van dit blog). De eerste activiteit die op het programma stond was een wijnproeverij. In het gebied tussen Toronto en de Niagara watervallen liggen veel wijngaarden en deze activiteit was waarschijnlijk in het programma opgenomen om de sfeer er een beetje in te brengen. Vooral de ice wines, die bereid worden uit bevroren druiven en, daardoor, een hoger suikergehalte hebben, waren zeker de moeite van het proeven waard. Na de wijnproeverij zetten we onze reis voort naar Niagara-on-the-Lake, een pittoresk plaatsje aan de monding van de Niagara rivier. De reisleider vertelde dat shuttlebusjes ons vanaf de parkeerplaats naar het stadje konden brengen: het eerste busje zat vol en het tweede busje, dat iets eerder arriveerde dan ik verwachtte, miste ik door een sanitaire stop… en dus besloot ik maar te lopen. Gelukkig bleek de afstand naar het plaatsje te verwaarlozen en had ik alsnog genoeg tijd om het centrum te verkennen. Na een tussenstop bij de Niagara whirlpool, een grote draaikolk bij de Niagara rivier die tegen de klok indraait, en enige korte stops die we konden benutten om vanuit de bus foto’s mochten maken (iets wat natuurlijk niet werkt…), arriveerden we bij de Niagara watervallen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet zo heel veel van had verwacht, maar de Niagara watervallen waren toch wel bijzonder indrukwekkend. Men zegt vaker dat de Canadese kant van de watervallen mooier is dan de Amerikaanse kant en ik kan dat nu alleen maar beamen. De Niagara watervallen bestaan uit twee grote watervallen: de American Falls en de Horseshoe Falls, waarvan laatstgenoemde de grootste zijn. Terwijl Amerikanen, hoe kan het ook anders, alleen de American Falls kunnen zien, kun je van Canadese zijde beide watervallen zien. Het is dan ook enigszins sneu (…!) om te zien dat de boottochten aan Amerikaanse zijde alleen voor de American Falls langs varen wanneer je je realiseert dat dit pas het startpunt van de boottocht aan Canadese zijde is. Bovendien had ik, samen met een Nederlands koppel dat deelnam aan dezelfde tour, een geweldige plaats aan de boeg van de boot die ons naar de ‘mist’ aan de voet van Horseshoe Falls bracht: een fantastische ervaring! Na afloop van de boottocht hebben we nog een kort bezoekje gebracht aan Niagara, het Canadese Las Vegas, en een (blijkbaar) typisch Canadese ‘delicatesse’ gegeten, de beavertail: een doorgefrituurde, platgeslagen deegbol (in de vorm van de staart van een bever…) met een lading suiker eroverheen. Het nuttigen van deze beavertail zorgde wel voor voldoende energie om de terugreis naar Toronto te overleven!

Gedurende een van mijn gesprekken met James, de verhuurder van het appartement, had ik door laten schemeren dat ik tijdens mijn tijd in Toronto graag naar een baseballwedstrijd, basketballwedstrijd en ijshockeywedstrijd wilde gaan. James gaf aan dat hij nog kaartjes had voor een baseballwedstrijd en zo zat ik dinsdagavond samen met James en twee kennissen van hem in het Rogers Centre, het stadion van de Toronto Blue Jays met een fantastisch uitzicht op de CN Tower. Voor de wedstrijd kocht James nog petten van de Blue Jays voor het hele gezelschap, zodat we zonder enige moeite konden opgaan tussen de doorgewinterde fans van het thuisspelende team (ook al ben ik absoluut geen pettenmens). Net zoals de San Francisco Giants vijf jaar geleden, heb ik het geluk dat ook de Toronto Blue Jays nu hun momentum hebben: voor het eerst sinds jaren staan ze bovenaan in de American League. Dinsdagavond namen ze het voor de tweede achtereenvolgende dag op tegen de Cleveland Indians. Aan het einde van de reguliere negen innings stond het gelijk en dus moesten er extra innings aan te pas komen om de wedstrijd te beslissen. Dankzij een homerun in de bloedstollende finale van de wedstrijd wisten de Blue Jays de wedstrijd in hun voordeel te beslissen: 5-3. Een beter eind van een baseballwedstrijd en dit verhaal kon ik me waarschijnlijk niet wensen.

Groetjes,

Lars

ps. Voor diegenen die het opvalt dat ik hetzelfde shirt aan heb bij de Niagara watervallen als bij de baseballwedstrijd: afgelopen week heb ik succesvol de was gedaan!

• 04 September 2015 - 00:00

Sander:

Waar is de picca met je pet? ;)

• 04 September 2015 - 16:00

Annelies:

Lars,inmiddels tijd genomen om je eerste reisverslag te lezen.Voor die paar weken die je daar bent,heb je al best veel ondernomen en al veel gezien. Ik hoorde van mam dat je het goed getroffen hebt bij die familie waar je nu woont. Zo te lezen in je verslag kun je het goed vinden met deze familie en de huisgenoten en wordt regelmatig het een en ander met elkaar ondernomen. Super om te horen! Hoe was je eerste weekend met het studiegenootje die daar op vakantie was? Hoe bevalt je het werk? Leuke collega? Krijg je de tijd buiten werktijd en de weekenden goed om ? Jan heeft nog geen ruimte gehad om je verslag te lezen, maar gaat dat zeker doen! Lars ik ga afsluiten. Ik ga vanavond met Sandra een bezoekje brengen bij tant Gerd. Tot gauw en prettig weekend!!!

• 04 September 2015 - 16:42

Mam:

Lars de foto's zijn weer prachtig

• 05 September 2015 - 16:15

Pap:

Hi Lars,
    fantastisch om je weer te kunnen volgen via je boeiende verhalen. Goed te lezen dat je je weg in de nieuwe omgeving in Canada weet te vinden, veel onderneemt en je weer veel aardige nieuwe mensen ontmoet.
    Als ik dit om 16 uur onze tijd schrijf zit jij om 10 uur 's ochtends al een poos in de bus op weg voor een weekend naar Montreal. Geniet er van en ik kijk al uit naar je volgende verslag hoe je dit avontuur beleefd hebt. Daarnaast de komende week veel succes bij de start van het collegejaar en het vervolg van je studie.

Groetjes,

• 06 September 2015 - 12:56

Jan:

Hai (le Gebrselassie) dottore Lars,
    Deze woordspeling schoot me te binnen omdat bovengenoemde, net zoals jij nu, eveneens een specialist op de lange afstand was. Deze man heeft aan de wereld getoond dat een mens meer in zijn mars heeft dan het afweermechanisme aangeeft. Op jouw beurt laat jij ons, stukje bij beetje, die wereld zien. Dit, omdat een verhaal nu eenmaal een inleiding nodig heeft. Hecht er maar niet te veel waarde aan want gelukkig ben je zelf de aanleiding. Zo ben ook ik, net als de andere lezers van jouw reisblog, onder de indruk van je belevenissen. Na Berkeley (california) nu een paar maanden naar de University van Toronto. Daar kan ons dagtripje naar Monschau (Germany) niet tegenop. Vandaar dat ik dit ook nog steeds niet op mijn CV heb vermeld. Ik vind het schitterend dat je, naast het nut voor je toekomst, ook veel aandacht besteedt aan je oude (buitenlandse) contacten, het maken van nieuwe vrienden en de vele uitstapjes om zo veel mogelijk van het land te zien. Allemaal ervaringen die niemand je nog kan afnemen. Dat is een van de andere redenen waarom we je met belangstelling volgen. Geniet er dus van, dan genieten wij op deze manier een beetje mee. Maar voorop staat natuurlijk dat we je ontzettend veel succes toewensen met het vervulllen van de opdracht die je jezelf hebt opgelegd. Groeten uit de beste gemeente van Limburg... Tot snel..!!!